Auteur: Marie Verheij - van Beijnum
Publicatiedatum: 8 april 2020 00:00

“Je kunt niet verwachten dat thuis in één keer school wordt”

Joke Hofsink is leerkracht op een christelijke basisschool en geeft les aan groep 1. De allerkleinsten dus. De afgelopen drie weken waren vanwege het coronavirus hectisch. Ze moest van de een op de andere dag online lesgeven. “Ik ben voor het eerst filmpjes gaan opnemen en heb die aan de kleuters laten zien.” 

“Mijn visie is: blijf lekker spelen met je kleuters en daag ze uit met spelmateriaal", vertelt kleuterjuf Joke Hofsink (48) uit Mariënberg. “Op mijn school zijn we van mening: dat wat de kinderen doen is prima. Kom je niet uit alle opdrachten, dan zij dat zo. Je kunt niet verwachten dat thuis in één keer school wordt. Daarnaast blijven we juf, dus willen we wat aan onze kinderen meegeven, juist omdat je ze niet ziet.”

Comfortzone
In de afgelopen weken werkte Joke met werkboekjes. “Voor een kleuter is het echter belangrijk om de juf regelmatig te zien. Dus ben ik filmpjes gaan opnemen, waarmee ik buiten mijn comfortzone stapte. Best wel eng eigenlijk… Je merkt dat alle kinderen even het contact met de juf en meester nodig hebben, zowel klein als groot. Bij kleuters laat je zien dat je er nog bent, want uit het oog is uit het hart.”

Balans
Tegelijkertijd hield Joke de vinger aan haar eigen pols. Ze probeert in deze hectische coronatijd de balans tussen werk en privé zuiver te houden. “Het is mijn valkuil dat ik de hele dag met school bezig kan zijn. De eerste week van het online lesgeven vond ik heftig – mijn hoofd zat vol. Aan het einde van de week heb ik bewust alle knoppen uitgezet om tot rust te komen. Dat is één van de dingen, die ik de afgelopen jaren heb moeten leren en dat lukt ook nu weer.”

Niet alles dubbel doen
Joke werkt op een christelijke basisschool in een dorp, met een hechte gemeenschap, in een regio waar nog relatief weinig te merken is van het coronavirus. Ouders in vitale beroepen zoeken eerder naar andere mogelijkheden, dan hun kind naar school te sturen, merkt ze. “Als het nodig is zijn we stand-by. We verwachten dat er toch nog vraag komt en bereiden ons zo goed mogelijk voor. We vergaderen als team online en mijn duo en ik werken lesmateriaal uit. We willen dat er elke dag een filmpje komt en delen dit met de beide groepen. Je hoeft niet alles dubbel te doen.”

Verwachtingen
Om zich heen ziet ze dat er veel wordt verwacht van ouders. “Zelf heb ik kinderen in de leeftijd van 17-22 jaar en die redden zich wel. Maar er zijn collega’s met kinderen in huis en dan is lesgeven een hele opgave.” Ze verwacht in de nabije toekomst achterstanden in het onderwijs. Zeker voor zorgleerlingen en/of kwetsbare kinderen in een moeilijke thuissituatie. Een kleuter ontwikkelt zich wel, ook thuis, maar het leren lezen in groep 3 moet doorgaan en je weet dat dat misschien niet gaat gebeuren. Voor een leerkracht is dat frustrerend.”

“Heel veel zoeken”
Ook zijn er verschillen tussen leerkrachten. De een stelt de veiligheid van het kind thuis voorop en de ander wil toch ook graag het werk nakijken, maar hoe dan? “Het is gewoon heel veel zoeken”, zegt Joke. “We kijken ook bij andere scholen. Om te zien wat bij onze school past. Het ligt eraan hoe de school al digitaal bezig is. We zijn nu bezig om online lessen te verzorgen. Er wordt heel veel van je gevraagd! We durven niet te veel vooruit te denken hoelang deze situatie duurt.”

Het volledige interview met Joke Hofsink kun je lezen in CGMV magazine nr. 2, juni 2020.

Onze nieuwsberichten in je mailbox ontvangen? Dat kan! Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Klik hier.

sitemap    disclaimer