Auteur: Marie Verheij - van Beijnum
Publicatiedatum: 24 maart 2020 00:00

Vitale beroepen - vrachtwagenchauffeurs

Ze horen bij de vitale beroepen en werken 60 tot 70 uur in de bevoorrading: vrachtwagenchauffeurs. Vorige week kwam in het nieuws dat er slecht voor ze werd gezorgd vanwege de coronacrisis. Hoe ervaart internationaal vrachtwagenchauffeur Henk Visser (58) uit Heino dat? 

Vrachtwagenchauffeur tijdens de coronacrisis
“Ik werk negen dagen per twee weken als internationaal chauffeur”, vertelt Henk Visser (getrouwd met Anja, vader van twee zoons en opa van twee kleinkinderen). “De ene week werk ik vier, de andere week vijf. Maandag is mijn vaste vrije dag, eens per twee weken dus. Ik werk sinds vijf jaar bij Westerman uit Nieuwleusen – en rijd met bouwmaterialen naar voornamelijk voormalig Oost-Duitsland en Polen. De Nederlands-Duitse grens is open en geeft geen problemen. Maar als je naar Polen wilt, ligt het eraan waar je de grens overgaat. Je kunt zomaar 18 uur in de file staan. Ik ga bij kleinere plekken de grens over, dan sta ik meestal een uurtje of twee in de file. In het oosten van Duitsland heb ik niet veel last. Bij de truckstops, Autohof heet dat in Duitsland, waar ik overnacht en eet, kan ik tot 21.00 uur terecht; er is tijd genoeg om te eten. We zitten dan op ruime afstand van elkaar aan de maaltijd. Er is beveiliging door middel van camera’s en personele beveiliging, anders is het niet vertrouwd in verband met diefstal van je lading of diesel. Je moet een verklaring ondertekenen als je ergens bent geweest plus je telefoonnummer achterlaten”, aldus Henk die al dertig jaar internationaal vrachtwagenchauffeur is.

Hygiëne
“Ik heb zo mijn vaste plaatsen waar ik overnacht en waar ik in de loop van de jaren de mensen ken en zij mij - dan is het ook weer gezellig bijkletsen. Naar het toilet gaan kun je overal. Ik ben wel extra voorzichtig en let op de hygiëne. De chauffeurs uit Oost-Europa die ik voornamelijk tegenkom, zijn daar wat nonchalant in. Over het algemeen is iedereen voorzichtig. Je moet rekening met elkaar houden.” 

Lange dagen
Vandaag stapte Henk Visser om 04.00 uur in zijn truck, een Mercedes met oplegger, in totaal 15,5 meter lang. “Als ik een dagje in Nederland rijd, rij ik weleens met LZV – lange zware voertuigen, met een truck met twee trailers achter elkaar van in totaal 25,5 meter.” Gisteravond ging hij om 20.00 uur slapen, vannacht stond hij om 02.15 uur op. In het weekend ziet hij zijn gezin weer en is het feest. “Als ik een dagje in Nederland rijd, rij ik weleens met LZV – lange zware voertuigen, met een truck met twee trailers achter elkaar van in totaal 25,5 meter.”

Onze nieuwsberichten in je mailbox ontvangen? Dat kan! Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Klik hier.

sitemap    disclaimer